گلبهارملک
گلبهارملک
۲۴ هزار قطعه زمین رایگان

۲۴ هزار قطعه زمین رایگان به خانواده های دارای سه فرزند واگذار شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون به ۲۴ هزار خانوار دارای سه فرزند و بیشتر زمین رایگان واگذار شده و تا ماه ربیع‌الاول یک مرحله واگذاری دیگر نیز خواهیم داشت.

ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: سازمان ملی زمین و مسکن مسئولیت تامین زمین برای طرح ملی مسکن را بر عهده دارد. با توجه به اینکه در دولت‌های گذشته برنامه منسجمی برای بخش مسکن وجود نداشت با یک انباشت تقاضا مواجه شده‌ایم که کار ما را در طرح نهضت ملی مسکن دشوار کرده است.

واگذاری ۲۴ هزار قطعه زمین رایگان به خانوارهای دارای سه فرزند

مالکی با اشاره به واگذاری زمین رایگان برای خانوارهای دارای سه فرزند بیان کرد: در قالب قانون جوانی جمعیت که یک قانون جدید محسوب می‌شود، وزارت راه و شهرسازی مکلف به تامین زمین برای خانوارهای دارای سه فرزند شده است. با توجه به اینکه ما در گذشته طرح‌های حمایتی این‌چنینی نداشتیم در مرحله اول با مشکلاتی در تامین زمین مواجه شدیم. اما خوشبختانه تا حدودی این مشکلات برطرف شده و توانسته‌ایم تا کنون برای ۲۴ هزار خانوار دارای سه فرزند و بیشتر تامین زمین انجام دهیم تا ماه ربیع الاول نیز یک مرحله دیگر واگذاری داریم که تعداد قابل توجهی زمین به خانوارهای دارای سه فرزند واگذار خواهد شد.

ثبت نام ۴ میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن

وی افزود: بالغ بر چهار میلیون خانوار برای واحدهای نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که بررسی‌ها نشان می‌دهد این افراد فاقد مسکن و متاهل هستند. این در واقع همان انباشت تقاضایی است که به دولت سیزدهم رسیده و ما مکلف هستیم تامین مسکن آنها را انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قانون جهش تولید مسکن ظرفیت‌های مختلفی را برای تامین زمین طرح‌های مسکونی در اختیار ما قرار داده است، خاطرنشان کرد: مواد ۷ تا ۱۲ قانون جهش تولید مسکن به نحوه تامین زمین پرداخته است.

اختصاص ۳۴ هزار هکتار زمین به طرح‌های مسکونی

مالکی درباره آخرین وضعیت تامین زمین بیان کرد: تاکنون بالغ بر ۳۴ هزار هکتار از اراضی دولتی در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است. علاوه بر این ۵۳۰۰ هکتار اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها شناسایی شده است. همچنین ۲۰۰۰ هکتار از زمین‌های در اختیار بخش خصوصی به این طرح اختصاص می‌یابد. علاوه بر موارد مذکور ۲۴ هزار هکتار در مراحل الحاق به سر می‌برد. ۵۰ نقطه را در کشور برای شهرک سازی شناسایی کردیم که تا کنون ۲۷ مورد آن در کارگروه‌های کارشناسی به مراحل بررسی رسیده و پروانه ۹ شهرک صادر شده است.

در شمال و غرب کشور مشکل تامین زمین وجود دارد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، چالش‌های تامین زمین را این‌گونه برشمرد: در بخش‌هایی از کشور مثل استان‌های گیلان و مازندران با اراضی جنگلی، کشاورزی و منابع طبیعی مواجهیم که امکان اجرای طرح‌های مسکونی در آن وجود ندارد. در استان‌های غربی نیز بعضا به علت کوهستانی بودن و توپوگرافی سخت با مشکل مواجه شده‌ایم که در مواردی مجبور به کوه بری شده‌ایم که هزینه‌های هنگفتی را تحمیل می‌کند.

وی یکی از طرح‌های جدید را تامین مسکن کارگران صنایع دانست و گفت: طرح موسوم به صنعت شهرها از طرح‌های جدید و موفقی است که توسط دولت آغاز شده است. در نزدیکی شهرهای بزرگ و شهرهای صنعتی، مسکن سخته می‌شود تا کارگران از آن بهره مند شوند با توجه به اینکه بخش صنعت در تامین مالی و تامین زمین این حوزه کمک می‌کند پیش بینی می‌کنیم که این طرح از برنامه‌های موفق باشد.

وی با اشاره به تقاضای بالا برای طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران بیان کرد: در استان تهران وضعیت ویژه‌ای داریم چرا که با انباشت متقاضی مواجه‌ایم. در شرق استان تهران مشکلاتی در تامین زمین وجود دارد. در غرب هم چندان جای توسعه نداریم. برای شرق تهران شهر جدید ایوانکی در نظر گرفته شده و غرب هم به صورت تراکم حداکثر پنج طبقه اقدام خواهیم کرد.

مالکی درباره نحوه همکاری دستگاه‌های دولتی در تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن گفت: تاکنون ۵۳۰۰ هکتار از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی به این طرح اختصاص یافته و موفق به اخذ سند آن شدیم. طبق قانون دستگاه‌ها دو ماه فرصت دارند اراضی مازاد خود را در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار دهند در غیر این صورت سند به نام وزارت راه و شهرسازی صادر می‌شود.

به گفته وی تاکنون وزارت جهاد کشاورزی همکاری خوبی داشته است، ما هم اعلام کردیم هر دستگاهی زمین واگذار کند کارکنان آن دستگاه را در اولویت واگذاری مسکن قرار دهیم.

مدیرعامل معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۱۰۰۰ هکتار از اراضی دانشگاه‌ها را شناسایی کرده‌ایم ولی نتوانستیم آنها را در اختیار خود بگیریم. در مواردی حتی اخذ سند نیز کردیم اما اجازه ورود به ما نمی‌دهند. ما گفتیم این اراضی را به تامین مسکن کارکنان و هیات علمی دانشگاه‌ها اختصاص می‌دهیم که در این بخش نیز تفاهم‌نامه‌های خوبی منعقد شده است.

مالکی، تعهد سازمان ملی زمین و مسکن را تامین زمین برای ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در دو سال دانست و گفت: تاکنون برای ۵۷۰ هزار نفر تامین زمین شده و در واقع به بخش قابل توجهی از تعهد خود عمل کرده‌ایم.(ایسنا)

تغییر شرایط واگذاری زمین رایگان برای فرزند چهارم

چند ماه پیش بود که دولت وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد تا در راستای حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۲، یک قطعه زمین یا واحد مسکونی به صورت رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر اختصاص دهد.

ابتدا اعلام شد این طرح مختص کسانی است که فرزندان آنها زیر ۲۰ سال داشته باشند، اما حالا به نظر می‌آید دولت قصد عقب‌نشینی و کوچک کردن جامعه آماری خود را دارد.

دولت در ماده ۱۰ لایحه اصلاحی دو فوریتی قانون بودجه درخواست کرده است عبارت «دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال» به عبارت «صاحب فرزندان چهارقلو و بیشتر متولد سال ۱۴۰۰ به بعد» اصلاح شود.

«سایت گلبهار ملک ،سایتی است که در آن تمامی املاکی ها و صنایع مرتبط با ساخت و ساز در آن جمع شده اند.»

جهت درج آگهی و تبلیغ کسب و کار خود به سایت نیازمندی های کلام تازه سربزنید.

طراح این سایت: آژانس تبلیغاتی کلام تازه

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *