گلبهارملک
گلبهارملک

۱۱ رنگی که برای اتاق‌های کوچک مناسب نیست

گلبهار ملک | یکی از اصلی‌ترین دلایل این احساس انتخاب رنگ نامناسب برای دیوارهاست. چیدمان اتاق‌های کوچک دشواری‌های خودش را دارد. بعضی رنگ‌ها برای اتاق‌های کوچک مناسب نیستند و بهتر است انتخابشان نکنیم. 

در مجله گلبهار ملک و در این مقاله قصد داریم رنگ‌های نامناسب برای اتاق‌های کوچک را با هم بررسی کنیم و خواهیم دید چه رنگ‌هایی فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

۱. سفید خالص

برخلاف تصور بیشتر افراد، رنگ سفید خالص برای اتاق‌های کوچک مناسب نیست. این رنگ فضا را خسته‌کننده و خشک نشان می‌دهد؛ سایه‌های گوشه دیوار را بیشتر نمایان و حس ناخوشایند بیمارستان را تداعی‌ می‌کند. برای اتاق‌های کوچک باید رنگی انتخاب کنید که نور را جذب کند و سایه‌های تیره را نشان ندهد. اگر طرف‌دار سرسخت رنگ سفیدید، بهتر است سفید گچی، شیری یا رنگ شنی را انتخاب کنید. این رنگ‌ها خشک نیستند و احساس گرما و راحتی اتاق را افزایش می‌دهند.

نکته دیگری را هم باید در نظر داشته باشید؛ رنگ سفید نور خورشید را منعکس می‌کند درنتیجه جلوه اتاق شما در ساعات مختلف روز متفاوت خواهد بود. اگر می‌خواهید رنگ سفید را انتخاب کنید، بهتر است آن را روی بخشی از دیوار امتحان کنید. چند روز به خود زمان بدهید و در ساعات مختلف روز به رنگ دیوار نگاه کنید. سپس اگر از آن مطمئن بودید، تمام دیوارها را رنگ کنید. در غیر این صورت طیف دیگری از سفید را انتخاب کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

۲. قرمز

قرمز روشن رنگی چشمگیر و خیره‌کننده برای نقاشی و تزئین اتاق است. این رنگ به اتاق‌های کوچک گرمای بیش از حدی می‌دهد و ممکن است کلافه‌کننده باشد. قرمز روشن تهاجمی به نظر می‌رسد، احساس خطر را تداعی می‌کند و اتاق را کوچک‌تر نشان می‌دهد. همچنین ممکن است ضربان قلب افراد را افزایش دهد و منجر به سردرد شود. قرمز‌های پخته و تیره اتاق را راحت و دلخواه می‌کنند، اما بهتر است از آنها به‌عنوان رنگ اصلی دیوار اتاق استفاده نکنید. پیشنهاد می‌کنیم در عوض طیف صورتی روشن را انتخاب کنید. اگر گرمای رنگ قرمز را دوست دارید، آن را در بخشی از وسایل و چیدمان اتاق استفاده کنید.

۳. نارنجی و زرد

رنگ‌های روشن و شاد توجه را به خود جلب می‌کنند و از جذابیت مبلمان و تزئینات می‌کاهند. نارنجی اغلب احساس خطر را منتقل می‌کند و در اتاق‌های کوچک باعث کلافگی، خستگی چشم و ذهن می‌شود. چنین رنگی کار شما را برای انتخاب دکوراسیون و لوازم نیز سخت می‌کند. رنگ زرد را در دنیای تبلیغات و بازاریابی برای دکوراسیون رستوران‌های فست‌فود استفاده می‌کنند چراکه این رنگ احساس گرسنگی و بی‌قراری را افزایش می‌دهد. شما نمی‌خواهید اتاقتان احساس کلافگی در شما ایجاد کند و به همین دلیل بهتر است رنگ زرد و نارنجی را انتخاب نکنید.

اگر به این طیف رنگی علاقه دارید، بهتر است رنگ‌های تیره‌تر را انتخاب کنید. از رنگ‌های پخته نترسید و به آنها فرصت بدهید خودشان را به شما اثبات کنند. رنگ‌های تیره به اتاق عمق بیشتری می‌دهند و فضایی آرام برای شما می‌سازند. چیدمان وسایل و ایجاد هماهنگی با رنگ‌های تیره نیز ساده‌تر است.

۴. آبی تیره

رنگ آبی سال‌هاست که در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود و همیشه محبوب بوده است. آبی با رنگ‌های متنوعی هماهنگ می‌شود و حس خوبی در محیط ایجاد می‌کند، بااین‌حال بهتر است از آبی تیره در اتاق‌های کوچک استفاده نکنید. آبی تیره فضا را خفه می‌کند و اتاق را کوچک‌تر نشان می‌دهد. اگر طرف‌دار رنگ آبی هستید، برای دیوار اتاق آبی روشن را انتخاب کنید. آبی‌های روشن با طراوت ذاتی خود انرژی و شادی را به خانه شما می‌آورند. این رنگ را می‌توانید با رنگ‌های خنثی هم ترکیب کنید و فضایی روشن و آرام بسازید.

۵. خاکستری

از میان تمام رنگ‌های خنثی خاکستری رنگی است که توجه را به خود جلب می‌کند. متخصصان روانشناسی رنگ می‌گویند رنگ خاکستری خالص از نظر روانی هیچ ویژگی مثبتی ندارد و اکثر ما وقتی با رنگ خاکستری احاطه می‌شویم احساس ضعف و خواب‌آلودگی می‌کنیم. این حس در اتاق‌های کوچک تشدید هم می‌شود. اگر خاکستری را دوست دارید، پیشنهاد می‌کنیم آن را در کنار رنگ‌های دیگر استفاده کنید.

می‌توانید پالت‌های رنگی جذابی بسازید که خاکستری در آن حضور داشته باشد و همچنان جذاب و دلشنین به نظر بیاید. از ترکیب رنگ خاکستری با سبز روشن، صورتی و آبی کبود غافل نشوید. این ترکیب‌ رنگ‌ها به فضای منزلتان جلوه می‌دهد و ذهن را آرام می‌کند.

۶. رنگ‌های روشن

بعضی افراد می‌ترسند که یک رنگ عمیق و تیره برای دیوارهای اتاقشان انتخاب کنند. اغلب فکر می‌کنند بهتر است رنگ‌های خنثی و روشن را استفاده کنند تا فضا بزرگ‌تر به نظر بیاید؛ در صورتی که این تفکر صحیح نیست. رنگ‌های تیره خیلی عالی نور را جذب می‌کنند و چشم انسان دیوارهای اتاق را دورتر می‌بیند. این اتفاق به عمق اتاق می‌افزاید و فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

اتاق‌های کوچک مکان بسیار خوبی‌اند تا از رنگ‌های تیره‌تر استفاده کنید؛ این رنگ‌ها جاذبه کمتری دارند و مثل رنگ‌های روشن و شاد توجه را به خود جلب نمی‌کنند. رنگ‌های تیره به فضا جلوه می‌دهند و آرامش ایجاد می‌کنند. رنگ مشکی تداعی‌گر آسمان شب است و جذابیت زیادی برای افراد دارد؛ در عین حال مدرن است و چشم را خسته نمی‌کند.

همچنین برای چیدمان وسایل در اتاقی با رنگ‌های تیره گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست. می‌توانید انواع رنگ‌ها در طیف خاکستری، بنفش، آبی و قهوه‌ای را انتخاب کنید و با آنها اتاقتان را تزئین کنید. وسایلی که جلوه مات دارند نیز در کنار دیوارهای تیره بسیار زیبا خواهند شد.

۷. بنفش

اگر می‌خواهید اتاق کوچک شما بزرگ‌تر به نظر برسد، رنگ بنفش را انتخاب نکنید. این رنگ فضا را گرفته و بسته نشان می‌دهد و خیلی زود شما را خسته می‌کند. اگر عاشق رنگ بنفش هستید، از آن به مقدار کم در تزئینات استفاده کنید. بهتر است رنگ بنفش را در کنار سبز استفاده نکنید. این رنگ را با طیف نقره‌ای و قهوه‌ای ترکیب کنید تا تعادل، آرامش و هماهنگی ایجاد کند.

۸. رنگ‌های فلورسنت

رنگ‌های فلورسنت یا نئون نسخه بسیار روشن رنگ‌های مختلف‌اند. این رنگ‌ها نور را ساطع می‌کنند و بسیار درخشان‌اند. رنگ‌های فلورسنت اتاق نشیمن را کوچک‌تر نشان می‌دهند و فضایی تند و مصنوعی می‌سازند. این رنگ‌ها بیشتر در لباس کارگران ساختمانی و علائم ساختمانی استفاده می‌شوند. رنگ‌های نئون، به‌ویژه سبز نئونی، باعث حواس‌پرتی می‌شوند و اضطراب ایجاد می‌کنند.

۹. رنگ‌های متضاد

در فضای کوچک تضاد رنگی ایجاد نکنید. پالت رنگی خود را ساده و با تناژهای نزدیک به هم انتخاب کنید تا رنگ‌ها به‌خوبی در کنار هم قرار بگیرند و چشم را خسته نکنند. در چیدمان اتاق‌های کوچک، بهتر است بیش از ۲ یا ۳ رنگ استفاده نکنید. ترکیب‌هایی مانند آبی و نارنجی یا بنفش و زرد شاید جذاب باشند، اما خیلی زود خسته‌کننده می‌شوند و چشم را آزار می‌دهند. برای فضای کوچک خود از ۱ رنگ اصلی و ۱ یا ۲ رنگ خنثی استفاده کنید تا به گوشه‌ها عمق دهید.

۱۰. رنگ‌های پاستلی براق

استفاده از رنگ‌های پاستلی و روشن در قرن هجدم رواج داشت و در دکوراسیون سبک روکوکو استفاده می‌شد. این رنگ‌ها زیبایی خاص خود را دارند، اما برای اتاق‌های کوچک چندان مناسب نیستند. طراحان داخلی می‌گویند بهتر است این رنگ‌ها را برای اتاق‌های کوچک انتخاب نکنید، چراکه توجه را بیش‌ازحد جلب و فضا را کودکانه می‌کنند.

اگر مجبور به استفاده از این رنگ‌ها هستید، بهتر است تنالیته گرم‌تری را انتخاب کنید یا آن را در کنار رنگ‌های خنثی به کار ببرید. خرید یک چراغ، تابلوی هنری یا مجسمه در این طیف رنگی نیز جایگزین خوبی است. در این حالت هم رنگ محبوبتان در دکوراسیون وجود دارد و هم مجبور نیستید تمام دیوار را با رنگ پاستلی بپوشانید.

۱۱. رنگ‌های ترند سال

همه ما دوست داریم مطابق مد روز لباس بپوشیم و خرید کنیم، اما دکوراسیون منزل موضوع دیگری است. خانه شما باید شخصیت شما را منعکس کند و با سلیقه‌تان همخوانی داشته باشد. تأثیر شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است و شاید تصاویر زیادی از دکوراسیون داخلی در پینترست (Pinterest) ببینید که خوشتان بیاید اما دیدن عکس‌های زیاد گیج‌کننده است. باید تشخیص دهید که آیا رنگی را واقعا دوست دارید یا فقط به دلیل اینکه در عکس‌های زیادی آن را دیده‌اید به‌نظرتان زیباست. علاوه‌بر این، روند تغییر سریع مدهای اجتماعی را نباید فراموش کرد. آیا رنگی را که به‌عنوان رنگ سال انتخاب شده است، آن‌قدر دوست دارید که بخواهید چند سال‌ روی دیوار منزلتان باشد؟

کلام پایانی

فراموش نکنید که اتاق‌های کوچک را نباید شلوغ کنید. قدرت رنگ‌ها را دست‌کم نگیرید و رنگی برای دیوارها و وسایل اتاقتان انتخاب کنید که آن را بزرگ‌تر نشان دهد. با انتخاب صحیح رنگ‌ها می‌توانید کوچک‌ترین اتاق‌ها را نیز به کنجی دلخواه تبدیل کنید که از بودن در آن خسته نشوید.

«سایت گلبهار ملک ،سایتی است که در آن تمامی املاکی ها و صنایع مرتبط با ساخت و ساز در آن جمع شده اند.»

طراح این سایت: آژانس تبلیغاتی کلام تازه

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *