گلبهارملک
گلبهارملک
قطار مشهد- گلبهار

قطار مشهد- گلبهار روی ریل اعتبار

گلبهارملک | شورای اقتصاد کشور تأمین اعتبار هزارمیلیاردی اوراق مالی اسلامی را برای پروژه قطار برقی مشهد- گلبهار- چناران به تصویب رساند تا بنا بر اذعان مدیرعامل شهر جدید گلبهار به‌زودی شاهد ریل‌گذاری این مسیر باشیم.

به گزارش خراسان‌رضوی، پروژه قطار حومه‌ای مشهد- گلبهار در سال ۸۴ به تصویب شورای هماهنگی ترافیک کشور رسید و در سال ۹۱ کلنگ این خط ریلی به زمین‌ زده شد. قطار برقی مشهد- گلبهار یکی از طرح‌های دولت دهم بود که وعده اتمام آن تا پایان کار این دولت داد ه‌شده بود و بنا بود شهر جدید گلبهار به مترو مشهد متصل شود و حدفاصل ۴۰ کیلومتری مشهد تا گلبهار از این طریق سهل‌الوصول‌تر شود، در ادامه چناران نیز به این پروژه افزود ه‌شد تا شبکه ریلی مشهد و استان به نحوی به خط آهن مشهد- گرگان متصل شود.

این پروژه مانند بسیاری از پروژه‌های زیرساختی بنا بود از طریق فاینانس خارجی تأمین اعتبار شود اما طرف چینی از این پروژه ‌مانند دیگر پروژه‌های ریلی عقب‌نشینی کرد تا مسیر تأمین اعتبار این پروژه ریلی تغییر یابد. بنا بود در صورت موافقت دولت اوراق خزانه ملی برای تأمین اعتبار این خط ریلی منتشر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، شورای اقتصاد کشور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته تشکیل جلسه داد و درخواست‌های وزارت راه و شهرسازی مبنی بر انتشار اوراق برای احداث قطار حومه‌ای کلان‌شهر مشهد به شهر جدید گلبهار و چناران و نیز قطار حومه‌ای شهر اصفهان به شهر جدید بهارستان مطرح و پس از بحث و تبادل‌نظر با آن‌ها موافقت شد.

مصوبه هزارمیلیاردی شورای اقتصاد

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار در تشریح این مصوبه به خراسان‌رضوی گفت: در ابتدا بنا بود تأمین مالی این پروژه در قالب فاینانس انجام شود اما به دلیل تحریم‌ها، فاینانس انجام نشد به همین دلیل بر مبنای  بند الف تبصره ۵ قانون بودجه ۹۹ که به شرکت‌های دولتی اجازه می‌داد برای تکمیل پروژه‌ها درخواست اوراق مالی اسلامی بدهند، ما درخواست هزار میلیارد تومان از این اوراق را به دولت دادیم.

هومن گریوانی افزود: روز گذشته در جلسه شورای اقتصاد این درخواست ما به تصویب رسید. نحوه پرداخت نیز بدین ترتیب است که امسال ۳۰۰ میلیارد تومان، سال آینده ۳۰۰ میلیارد و سال سوم نیز ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای این پروژه در نظر گرفته‌شده است تا بتوانیم عملیات اجرایی این پروژه را تسریع کنیم.


مشاهده کنید: آگهی های خرید و فروش املاک در گلبهار


وی درباره این که ۳۰۰ میلیارد امسال چه تاریخی به پروژه تزریق خواهد شد گفت: بعد از تصویب شورای اقتصاد ما بحث شناسایی بانک عامل و کارگزاری این اوراق را پیگیری خواهیم کرد که قبل از پایان سال بتوانیم این اوراق را هزینه کنیم و به‌عنوان دولت این اوراق را با سود بازخواهیم گرداند.

ریل‌گذاری ۳۳ کیلومتری به زودی

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار درباره آخرین وضعیت این پروژه نیز گفت: در بحث زیرسازی و ابنیه این پروژه به‌جز تونل، این مسیر تقریباً ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اکنون می‌توانیم در ۳۳ کیلومتر از مسیر پروژه روسازی و ریل‌گذاری را شروع کنیم.

گریوانی درباره تاریخ و میزان اعتبار موردنیاز بهره‌برداری این پروژه گفت: با توجه به این که بنا بود این پروژه از طریق فاینانس خارجی تأمین اعتبار شود و از سوی دیگر نوسانات ارزی اخیر باعث شده است نتوانیم به‌طور دقیق میزان اعتبار موردنیاز تکمیل این پروژه را برآورد کنیم، درباره عملیات اجرایی این پروژه با توجه به این که طبق مصوبات دولت ما باید از توان و ظرفیت‌های داخل برای تأمین و تجهیز پروژه استفاده کنیم سعی داریم طی هفته آینده با شرکت ذوب‌آهن اصفهان برای تأمین ریل موردنیاز این مسیر قرارداد منعقد کنیم و امیدواریم به‌محض این که ریل موردنیاز تولید شود بتوانیم عملیات روسازی و ریل‌گذاری را انجام دهیم.

وی درباره این که عملیات اجرایی بناست تا چناران انجام شود یا تنها به گلبهار محدود می‌شود گفت: این مسیر ابتدا تا گلبهار بوده است و ما سال گذشته توانستیم برای مسیر ۶ کیلومتری گلبهار تا چناران مصوبه شورای عالی ترافیک را دریافت کنیم و مطالعات این مسیر هم انجام‌شده است و با توجه به این که عملیات اجرایی این مسیر با ماست، متولیان شهرستان چناران اگر بحث تملک اراضی مسیر را فراهم کنند عملیات اجرایی را هم در این مسیر ۶ کیلومتری آغاز خواهیم کرد.

فعلا ریل باس، بعد قطار برقی

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار درباره این که عناوین مختلفی برای این پروژه به کار می‌رود مانند قطار حومه‌ای، قطار برقی و مترو مشهد- گلبهار گفت: اصل پروژه قطار برقی مشهد- گلبهار- چناران است که قرار است با سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت اجرایی شود. اختلاف‌نظری که احتمالاً دراین‌باره وجود دارد این‌  است که قطار برقی نیازمند بحث الکتریکال و سیگنالینگ است که این ملزومات وارداتی است و ما اکنون درگیر تحریم‌ها هستیم ‌مانند پروژه قطار برقی هشتگرد که برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر پروژه و استفاده مردم، این پروژه به‌صورت «ریل باس» بعد از ریل‌گذاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
هم‌زمان با بهره‌برداری بحث الکتریکال و سیگنالینگ مسیر هم پیگیری خواهد شد تا هدف اصلی که استفاده از ظرفیت قطار برقی با سرعت ۱۴۰ کیلومتر است نیز انجام شود. اما هدف فعلی بهره‌برداری سریع‌تر این پروژه است که به‌صورت ریل باس انجام خواهد شد.


مشاهده کنید: آگهی های املاک مسکونی در گلبهار


نحوه اتصال به مترو مشهد

گریوانی بابیان این که این پروژه قرار است به خط شماره یک مترو مشهد در ایستگاه طرقبه شاندیز متصل شود توضیح داد: مترو مشهد جزو قطارهای سبک و نهایت سرعت آن ۷۰ کیلومتر در ساعت است اما برای ادامه مسیر تا گلبهار ما بنا داریم قطار برقی دوطبقه را تعبیه کنیم و با توجه به این که قرار است در آینده قطار مشهد- بجنورد- گرگان از ریل ما استفاده کند، به سمت ریل‌های سنگین رفتیم که توان تحمل قطارهای باری و مسافری را دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به این که قرار است در مشهد، پایانه غرب راه‌آهن راه‌اندازی شود خط قطار برقی مشهد- گلبهار- چناران بعد از خط یک که در حوالی ورزشگاه ثامن ایجاد می‌شود، به‌صورت یک آنتن به سمت پایانه غرب راه‌آهن مشهد می‌رود که مسیر اتصال خط آهن مشهد- بجنورد- گرگان خواهد شد و بحث‌های فنی زیادی دارد که در حال انجام است.

تونل ۴/۴کیلومتری

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار درباره آخرین وضعیت عملیات اجرایی تونل مسیر قطار برقی مشهد – گلبهار نیز گفت: این پروژه اکنون در چهار جبهه در حال انجام عملیات اجرایی است و بناست مسیر ۴/۴ کیلومتری حدفاصل ایستگاه مترو مشهد در سه‌راهی طرقبه شاندیز تا حوالی زعفرانیه در نزدیکی موج‌های خروشان ایجاد شود و اعتبارات آن به‌صورت داخلی در نظر گرفته‌شده است که هم‌زمان با بحث روسازی مسیر در حال انجام است. وی درباره وضعیت تملک اراضی مسیر پروژه نیز گفت: تملک اراضی موردنیاز پروژه قطار برقی مشهد- گلبهار به‌طور کامل انجام‌شده است و تنها در چند نقطه جزئی در حوالی مشهد در حال مذاکره با مالکان شخصی این اراضی هستیم و ان شاءا… کل مسیر به‌صورت ۱۰۰ درصد تملک خواهد شد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد با تزریق هزار میلیارد تومان به این پروژه از یک سو و افزایش اعتبارات این پروژه در بودجه سال آینده از سوی دیگر و هم‌چنین محقق شدن تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری و مساعدت‌های شرکت شهرک‌ها در آینده شاهد پیشرفت خوبی در اجرای پروژه ۸ ساله قطار برقی مشهد- گلبهار باشیم.

منبع: روزنامه خراسان

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *