گلبهارملک
گلبهارملک
معرفی روستای دولت آباد شهرستان گلبهار

معرفی روستای دولت آباد شهرستان گلبهار ؛ بام خراسان

گلبهارملک | شهرستان گلبهار دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است که بسیاری از ساکنین این شهرستان و همچنین مسافرین مشهد از آن‌ها لذت می‌برند. معرفی روستای دولت آباد بعنوان یکی از این جاذبه‌های گردشگری گلبهار را در ادامه ببینید.

[aparat id=’KD4SX’]

به گزارش گلبهارملک، روستای دولت آباد در ۲۵ کیلومتری شهر گلبهار قرار گرفته و از روستاهای بخش گلمکان شهرستان گلبهار محسوب می‌شود. دولت آباد همچنین در غرب مشهد قرار گرفته و ۴۵ کیلومتر از مشهد فاصله دارد. روستای دولت‌آباد یکی از قدیمی ترین روستاهای گلبهار است که می توان گفت قدمتی ۱۰۰۰ ساله دارد. نام قدیم این روستا گلشن آباد بوده است که پس از مدتی به خرم دره و سپس به دولت آباد تغییر یافته است.

گلبهارملک را در اینستاگرام دنبال کنید

مرحوم دکتر علی شریعتی در کتاب راهنمای خراسان در سال ۱۳۴۵ از دولت آباد به عنوان یکی از زیباترین روستاهای اطراف مشهد که دارای ییلاقات سرسبز و نیمه وحشی است، نام برده است.

روستای دولت آباد به عنوان یکی از مرتفع ترین روستاهای گلبهار شناخته می شود. این روستا لقب بام خراسان را نیز به خود اختصاص داده است و یکی از مرتفع ترین قله های خراسان به نام قله شیرباد نیز در این روستا قرار دارد.

مردم روستای دولت آباد معمولا به باغداری مشغولند. در این منطقه به دلیل وجود شرایط آب و هوایی بسیار مناسب، باغات میوه فراوانی وجود دارد. از اصلی ترین درختانی که در این منطقه وجود دارد می توان گیلاس، آلبالو، سیب، گلابی و گردو را نام برد. البته محصولات زراعی دیگر نیز مانند گندم، جو و نخود نیز در دولت آباد کشت می شود.

بیشتر بخوانید: معرفی شهر جدید گلبهار

این روستا یک رودخانه دائمی دارد که طول آن بیش از ۳۰ کیلومتر بوده و از ارتفاعات بینالود و قله شیرباد سرچشمه می گیرد. این رودخانه پرآب باعث شده تا در این منطقه دشت های بسیار زیبا و سرسبز به وجود بیاید. ارتفاعات بکر که دارای پوشش گیاهی انبوهی هستند باعث شده تا مناظر بسیار چشم نواز و مسحور کننده ای به وجود آید. به همین دلیل این منطقه را به یکی از بهترین موقعیت ها جهت گشت و گذار و تفریح تبدیل کرده است.

در روستای دولت آباد دیدنی های بسیاری وجود دارد. دریاچه سد دولت آباد، باغ های سرسبز، رویش گیاهان دارویی، پیست اسکی شیرباد (بعنوان تنها پیست اسکی شرق کشور) منطقه نخودکوه، مکان های تاریخی مانند مزار درویش علی‌شاه که دارای قدمتی بیش از ۴۰۰ سال می باشد، مسجد تاریخی روستا که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد، باعث شده تا گردشگران زیادی این روستا را برای تفریح و گشت و گذار انتخاب نمایند. همچنین به دلیل قرار داشتن بزرگترین پیست اسکی شرق کشور در این روستا، ورزشکاران و کوهنوردان زیادی این روستا را برای کوهنوردی انتخاب می‌کنند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *